Budowa obwodnicy Wąchocka napotyka na nieoczekiwane wyzwania, które muszą zostać rozwiązane, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji. Zjawisko krasowe, odkryte na odcinku około 200 metrów, wymagało zastosowania dodatkowych zabezpieczeń. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach zapewnia, że działania przebiegają zgodnie z planem.
Wyzwania i rozwiązania
Na jednym z etapów budowy wykonawcy natknęli się na skalisty teren z pustymi przestrzeniami, co spowodowało konieczność podjęcia dodatkowych prac geologicznych. Zjawisko to, zwane krasowym, skłoniło inwestorów do szczegółowych badań geologicznych. Specjalistyczne analizy pozwoliły opracować rozwiązania, które obejmują wzmocnienie podłoża poprzez instalację materaca zabezpieczającego.
Opracowany projekt zabezpieczeń jest obecnie w fazie realizacji. Prace obejmują wykopy w trudnym terenie, które są prowadzone równocześnie z działaniami na innych odcinkach inwestycji. Efekty tych działań będą miały kluczowe znaczenie dla ustalenia ostatecznego terminu otwarcia nowej drogi.
Aktualny stan postępów
Na dzień dzisiejszy ukończono około 70% głównej trasy dwujezdniowej, gdzie położono już ostatnią warstwę ścieralną nawierzchni. Wszystkie konstrukcje mostowe zostały zakończone, a montaż ekranów akustycznych jest w toku. Prace nad skrzyżowaniem w Wielkiej Wsi, gdzie obecnie obowiązuje ruch wahadłowy, mają zakończyć się do końca września. Po zakończeniu tych prac ruch wahadłowy zostanie wprowadzony na początkowym i końcowym odcinku inwestycji.
Kontynuowanie prac na pozostałych fragmentach trasy jest uzależnione od postępów w zabezpieczaniu terenu krasowego. Zakończenie całego projektu planowane jest na koniec tego roku, jednak dokładny termin oddania obwodnicy do użytku będzie zależał od wyników obecnych działań.
